Espanol por favor

5 maart 2011 - Antigua Guatemala, Guatemala

Na twee weken Spaanse les in Antigua (Guatemala) zouden we – voor de grap, als gebbetje – onze volgende post in het Spaans kunnen doen. Dit zou echter te makkelijk zijn. Bovendien blijkt na kijk- en luisteronderzoek van Maurice de Hond dat het fundament van onze doelgroep (“Kosmopolitische Gelukszoekers”) afhaakt bij niet-Nederlandse content. Vandaar.

De afgelopen twee weken zaten we op school om Spaans te leren. De eerste week 4 uur per dag. De week erna hebben we dit opgeschroefd naar 6 uur. We hadden beiden een eigen privé-juf zodat niemand bij ons kon afkijken. Na de lessen was er huiswerk.

Behalve dat we op school zaten, logeerden we bij een gastgezin. Ons gastgezin ontvangt al bijna 25 jaar studenten. De vrouw des huizes – en tevens de chefkok – heet Eva, een kleine beroemdheid in Antigua. Die faam heeft ze gedeeltelijk verworven door haar uitstekende kookkunsten, maar ook omdat ze inmiddels de trotse eigenaar is van 's werelds grootste verzameling van scheldwoorden in alle talen van de regenboog.

Van te voren hadden we bedacht om maar 1 week bij het gastgezin te blijven, maar al gauw besloten we om ons abonnement op drie heerlijke maaltijden per dag met nog een week te verlengen. Gezellig bovendien en heel geschikt om ook buiten de lessen nog even door te stuntelen in het Spaans. Het is ook leuk om te ervaren dat het leven in Guatemala (in ieder geval bij ons gastgezin) weinig verschilt van het leven in Nederland. Alleen kijken ze hier Colombiaanse telenovella's in plaats van Goede Tijden Slechte Tijden. En een paar kilometer verderop hoesten wat vulkanen de ingewanden van de aarde op.

Zo nu en dan, tussen de lessen door, is het tijd voor een schoolreisje. Bijvoorbeeld een bezoekje aan een Maya-dorpje waar Maya-mensen Maya-dingen doen. Volgens het verhaal van de Maya-gids bleek het hier vooral te gaan om het produceren van kleurige Maya-kleden en alles wat er maar van kleurig textiel in elkaar gewoven kan worden (etuis, rugzakken, tandenborstels, levensverzekeringen). Een arbeidsintensief werkje waar je volgens de Maya's niet vroeg genoeg mee kunt beginnen. Zo konden we een kleedje kopen waar een driejarige zo'n vier jaar aan had gehaakt.

En als we even vrij hebben gaan we er zelf op uit. Bijvoorbeeld naar Guatemala City, wat blijkbaar (volgens ons gastgezin en juffen) een levensgevaarlijke onderneming is. Aan de andere kant lijkt alles in Guatemala gevaarlijk te zijn, tot aan de recycling toe: lege cola-flesje worden onder begeleiding van zwaarbewapend personeel bij de vele bars en restaurantjes opgehaald. Gelukkig hebben we Guatemala City overleefd na een ochtend en middag wandelen langs de weinige bezienswaardigheden, waaronder een ijsco-winkel en wat kerken. In de kathedraal werd net een dienst gehouden. Het was behoorlijk druk, maar gelukkig konden we via de plasma-schermen achterin zien wat er voorin gebeurde. In een kleine zijkapel werd er wat frisdank en chips geofferd aan onze lieve heer, waarschijnlijk als dank of als aanbetaling. Of gewoon, om ook eens een keer iets terug te doen na jaren gratis hosties. Het lichaam van Jezus, maar dan in de smaken paprika en limoen-chili.

En nu zitten de lessen er op en verstaan we gedeeltelijk wat we allemaal niet begrijpen. Gewapend met een uitgebreide Spaanse woordenschat reizen we morgen door. Allereerst naar Largo Atitlan en daarna verder naar het noorden.

Tot slot een woord van dank aan alle deelnemers van de vorige prijsvraag ('Hoe duur kost dat kleed?'). Hoewel Sanne er zeer dicht bij zat met haar antwoord (“Ja goedkoop, ja!”) is de winnaar geworden...Silvain. Niet alleen omdat hij de moeite heeft genomen om het uit te rekenen, maar ook omdat hij zomaar eens gelijk zou kunnen hebben. Voor de rest: dank voor alle reacties en veel plezier met carnaval! Of zoals Lot altijd zegt: Houd God voor ogen en de broek toe!

1. Bregje:
    6 maart 2011
    Klinkt allemaal super! En jullie spaans zal nu wel beter zijn dan de mijne. Heb hier inderdaad pad Thai en massaman curries op, jam!
  2. Michiel:
    6 maart 2011
    Oi! Wat spiedt mijn oog? Een voetbalveld? Of zoals ze dat in de Spaanstalige landen zo mooi zeggen mogen, als dat toegestaan wordt, campo de futebol? Heb je meegedaan? Wij hebben gisteren klinkend met 6-1 gewonnen van mannen van middelbare leeftijd uit Benschop die ooit nog in het eerste van Benschop hadden gespeeld en rond die tijd aanbiedingen van hoofdklassers en eerstedivisieclubs hadden gekregen. Lang niet gek dus. Jammer dat je in Guatemala zat, je had anders wat meegemaakt. Zet hem op daar, hasta lo!
    Hoe dan
  3. Michiel:
    6 maart 2011
    De laatste twee woorden van mijn reactie trek ik in.
  4. Sanne:
    6 maart 2011
    Hahaha, ik vermaak me echt kostelijk met jullie verhalen, wie van jullie is het geniale brein erachter? Ik ben weer terug, en met alle ledematen er nog aan, van een weekje Russische pracht en praal. Over de top voor ons nuchtere hollanders, maar indrukwekkend.. Ik kan inmiddels een aardig staaltje Russisch, waarvan ik jullie vooral het woord 'sphinat vlagalishye' niet wil onthouden. Maar de vertaling zal ik via andere wegen sturen, dat voert iets te ver ;) Geniet! Liefs
  5. gerry:
    He kinders

Wat een leuk verhaal weer , ik blijf er naar uitzien !!!!
    Nog even over de prijsvraag , ik voelde me niet geroepen om het een en ander te berekenen! Suus wisselt NOOIT bij twee louche mannetjes!!!Toch suus????
    Dikke kus en blijf jullie huiswerk doen!
    Je (schoon)-moesje
  6. lotus:
    7 maart 2011
    aaah net thuis van dag1 oeteldonks carnaval...
    hartstikke leuk, die spaanse les en guatemaalse dingetjes, maar ben toch blij dat ik hier ben... bier, worstebroad en die echte oeteldonkse gezelligeheid zijn nu toch echt even meer mijn cup of tea (het is nu 1.56u c-zondagavond/ c-maandagmorgen) jip vond het, gelijk z'n ouders, een prachtfeest. vanaf woensdag weer gewoon jaloers op jullie belevenissen, nu te bed met een paar stukken koude quiche achter de quichen. x
  7. Marloes:
    7 maart 2011
    Leuk om jullie verhalen te lezen!! Veel plezier daar, groetjes vanuit de pistes in Zell am See, Marloes
  8. Teun:
    14 maart 2011
    Zo, nu dan toch echt ordinair jaloers..... :-(
    Gelukkig net lekker genoten van een weekje geen sneeuw, maar wel heel veel zon. Ok mooi natuurlijk.
    Tot snel op skype?
    X